06 Disember 2009

Senarai persediaan kahwin

Sebelum nie, update tentang pertunangan..kali ini, persediaan perkahwinan pulak..

perkara pertama perlu pikir
tarikh majlis dan tema untuk majlis anda..

nak duduk mana..?
sewa atau beli rumah...?ada yang sewa dulu...ada juga yang dah beli siap-siap...terpulanglah pada individu...kalau kita, sewalah dulu rumah...bila dah betul-betul mampu...barulah pikir untuk beli rumah..dan carilah yang selesa dan menepati citarasa anda sekeluarga..macam kami, kami sewa dari ayah sendiri..patutnya, rumah tue, ayah nak duduk lepas bersara bersama arwah mak tercinta..tapi, tak kesampaian..jadi, kamilah yang duduk di rumah nie...alhamdulillah, sikit-sikit barang kami beli dan rasanya, dah cukup..


pandangan dari rumah kami.

rumah atau dewan..?

ada yang kata, dewan lagi jimat dari buat majlis di rumah...tapi, tak pasti pulak bagaimana jimatnya..sebab, kita buat di rumah...ayah kata, kalau buat di dewan..takde rasa macam ada buat majlis kahwin.. :) kalau kita buat di dewan..kita buat majlis tue sekali je la..combine majlis..kalau macam tue, memang jimat...macam kita, kita pilih majlis di rumah..tiada kos.. :)

macam biasa,kena tol.


nikah - rumah atau masjid..?
nie pun nak kena pikir juga..kalau di rumah, lain persediaannya..di masjid lain pulak.. :) kena pikir juga, nak buat sehari atau dua hari yang berlainan..pada saya, kalau hari yang sama..lebih menjimatkan... :) bila buat hari yang berlainan..nak kena jamu makan tetamu makan, 2 kali...photografer pun, bertambah juga..hurmm..memang banyak la habis duit kat situ...
nikah di masjid lebih senang dari nikah di rumah...kalau di rumah, biasa nya, sekarang nie, orang buat pelamin nikah..ada 2 pulak pelamin..satu pelamin je kos nya dah RM600 - RM700...kalau 2, hurmmm..dah dapat harga untuk kos mak andam..


masjid di kawasan rumah.jalan kaki je.pengantin tetap naik kereta.


Bilangan hantaran
Bagi hantaran lagi...ada yang dah tak bagi...sekali je masa tunang..tapi,kami decide untuk bagi lagi..yang nie, memang tak boleh buat apa la..kalau citarasa tinggi...mahal la barang-barang hantaran nya...kalau tak...okie2 je la kan...tapi, sebab kali nie je boleh pau Mr.Casio barang-barang best...ada la yang mahal sikit..hehehe..kami, tak beli sekali...sikit-sikit dulu beli.. :) tak terasa duit tue habis sekali...
Hantaran di beri oleh pihak perempuan :
- Sireh Junjung
- Pot Pouri
- Buah- buahan
- Sejadah
- Kasut
- Coklat
- Kemeja, Tie dan seluar
- Cincin
-Cupcakes
-Jam
-wallet dan belt

Hantaran di beri oleh pihak lelaki :
- Sireh junjung
- pot pouri
- buah-buahan
- duit hantaran
- barang kemas
- handbag
- make up
- coklat
- kasut


Mak andam
List kan semua mak andam yang anda survey.bandingkan harga.mana yang berpatutan.pergi kedai..tengok baju yang akan di pakai untuk bersanding dan bertandang nanti..test semua baju-baju yang berkenan..pastikan puas hati..kalau boleh test make up..test je..jangan tak test..kalau dalam gambar dah nampak tak lawa..cari je yang lain..jangan lupa, customer always right..if first time jumpa, dah kureng..terus reject..jangan teragak-agak lagi...nanti jadi macam kita..last, buat keputusan..jangan lupa, deposit untuk tetap tarikh.. :) pelamin pulak, tanya dia nak buat pelamin macam mana...and bagitau pulak macam mana yang kita nak...warna apa yang kita nak..semua bagitau...size kasut, pastikan dia catat..jangan jadi macam kita..minta size 4 dapat size 7..dah tak boleh buat apa.. :( bila dah deposit...rajin-rajin singgah kedai tue..tanya apa-apa yang patut..cek balik baju yang kita nak pakai nanti confirm ke takde orang guna juga..nanti, sampai masa, dia bagi baju lain pulak..menyesal nanti..haa.. lupa pulak, bila kita amik sesuatu pakej tue, tanya apa yang kita dapat masa wedding..minta dia tulis dan simpan kertas tue...risau dia lupa...seminggu sebelum wedding, ingatkan dia semua..

Photografer
Sama macam mak andam..list kan semua..kalau boleh jumpa mereka semua untuk tengok hasil kerja tangan mereka..kalau boleh carilah yang ramah..senang nak berkomunikasi masa nak ambil gambar.. :)bandingkan harga..if mahal, tapi berpatutan..gambar memang cantik..okie..takpe..sebab gambar tue memori yang kita akan kenang kembali bila dah tua... :) kita ambil dengan gambalawa.com..memang puas hati bekerjasama dengan beliau..kita ambil 4 event terus dengan orang yang sama..

Doorgift
nie pun kena list kan juga..apa yang rasa berpatutan untuk di beri pada tetamu..kalau nak yang lain dari yang lain..pikirlah supaya ia agak tidak membazir..macam kita, kita bagi minyak gamat..sebab, kita rasa orang takkan buang minyak tue..sebab sememangnya orang guna.. :) kalau nak bagi makanan, biarlah makanan yang tahan lama..kalau benda, biarlah ia benda yang agak berguna... :) lagi satu, kalau boleh biarlah barang yang nak bagi tue sama je..mungkin, dalam bekas yang berlainan..kadang-kadang, macam tak fair pulak kan..orang yang tolong bagi tue, bukan kenal kawan-kawan yang kita nak bagi..betul tak..?nanti, orang yang patut dapat, tak dapat pulak..lagipun, bila beli yang sama je..takde la membazir sangat.. :)


Baju nikah
Untuk nikah nie, pada saya..biarlah nampak yang agak sopan dan manis di pandang orang..boleh tengok kat majalah pengantin,kat internet..bila kita buat yang biasa je..mungkin, kurung moden, jubah labuh atau kebaya kita boleh guna balik nanti..jadi, boleh pakai balik..untuk hari raya ke, annual dinner ke, kenduri kahwin ke...takde la membazir sangat..macam kita, kita tempah RM100 sahaja untuk baju nikah..murah je kan..?ada yang sampai RM500 - RM1000..mahal betul...membazir sungguh..


Deko untuk hantaran
okie..tadi dah list kan hantaran yang nak di berikan..jadi, kena lah pikir barang-barang tue semua nak deko macam mana..nak letak dalam kotak plastik ke, dalam bakul ke, dalam dulang ke, atas polistrin ke..setiap satu barang, dah pikirkan dekonya..jadi, bila nak beli bahan-bahan untuk mendeko..dah senang..takyah la masa nak beli, baru la nak pikir nak buat macam mana.. :) yang nie, tak boleh la nak beli sikit-sikit..takut nanti, dah habis ke...tak jumpa dah ke..masalah pulak nanti..kita beli kat SEMUA HOUSE tingkat bawah sekali...agak murah juga la..dan, ada kita beli riben kat kedai area rumah..dan, harga nya lagi mahal dari harga riben kat SSF..hurmm..kurang 50sen pulak tue..sabor je lah..kalau sempat survey harga..lagi bagus.. :) jangan lupakan bunga pahar ye..untuk letak atas pelamin..biasanya, orang buat 50 kiri 50 kanan..kita punya, beli kat SSF RM1.20/pc


Bilik tidur
haa..yang nie, bila anda buat kat dewan..takde la buat bilik tidur..mungkin cuma hias biasa-biasa je..pakai cadar lawa-lawa tue je..ye la..nak menghadapi malam pertama bersama suami...waaa...hehhe...takut...kita dah lepas..pada brides to be..jaga-jaga...hehehe...okie..berbalik kepada bilik tidur..ada yang ambil package kat mak andam dengan bilik tidur..macam kita, kita tak ambil..kita hias sendiri dengan kawan kita fizah..kita buat langsir cantik-cantik macam tirai la konon..jadi, boleh guna kat rumah kami nanti...kawan kita hadiahkan lampu berdiri yang sangat cantik..bedsheet, kita beli masa promotion 70%-80%..yang nie, nak cari bedsheet..mesti beli masa promotion..kalau tidak, sangatlah mahal...

baring-baring di atas katil

Hiburan

Hiburan yang bagaimana ingin di beri kepada tetamu yang hadir...mulanya, kita nak sangat caklempong..tapi, tak kesampaian..agak mahal juga la..padamkan je lah niat suci murni tue..kita pakai DJ je lah..kalau anda rasa mampu nak pakai caklempong ke, ghazal ke..memang best..tapi, agak pembaziran sikit la..kalau buat kat dewan..mungkin agak berbaloi.. :)


Rebana atau kompang..?
haa, kebiasaannya sekarang nie, orang pakai kompang..tapi, kita pakai 2 2 sekali..rumah kita, kompang..rumah mr.casio, rebana...serius tak paham sepatah pun apa orang rebana tue menyanyi..yang kita paham..."ya Allah..ya Allah..." tue je..yang lain tue...memang tak dapat tangkap..sempat lagi ku nak pahamkan sambil berarak..hehehe...yang nie, kos nya dalam RM200 - RM300 jee...



Kad kahwin

yang nie, kita menasihatkan supaya tidak pakai yang mahal-mahal sangat...yang murah je dah la..kita punya kad tue 25sen..akhirnya, orang akan buang jugakan..sakit hati je kalau tengok kad kahwin kita bersepah-sepah kat lantai..kalau dapat orang macam kita, yang simpan kad kahwin..okie juga..hehehe.. :) agak membazir sebenarnya kalau pakai yang mahal-mahal nie..duit tue boleh guna ke arah benda lain...bila dah dapat kad kahwin..jangan lupa minta alamat dari rakan-rakan...dah minta, jangan lupa pos pulak.. :) kalau ada yang jenis macam akak saya yang jenis menjaga alam sekitar..takyah pakai kad kahwin..guna email je..sekarang nie, orang dah invite pakai facebook je.. lagi jimat... :) nak tau jalan, search kat google map aje...or guna GPS..


catering dan khemah
biasanya, persiapan untuk ini, mak ayah kita yang settlekan...sebab diorang yang lebih hebat mencari tukang masak yang hebat-hebat..macam kita, kita serah kepada ayah..dia lebih tahu..mr.casio pulak..masak sendiri..lagi jimat...sangat jimat...kos untuk masak sendiri dalam RM3000...okie..catering, nak tempah mesti la sama dengan bilangan kadkahwin..macam kita, kad 500 keping je..1kad untuk 2 orang..yang edar hanya 400 keping je..jadi dalam 800 tetamu...tapi tak semua akan hadir...ayah buat catering untuk 600 tetamu sahaja, termasuk lauk pengantin..khemah pulak, minta la yang mengikut tema anda..dan tak perlu khemah banyak-banyak sampai 7 ke 8...orang tak datang sekali ramai-ramai...kita hanya letak 3 khemah tetamu, 1 khemah pengantin..


Inai
inai nie, kita ada dengar buat henna tue dah jatuh hukum haram...jadi, kita takde lah buat...lagipun, nak upah orang buatkan sampai RM100..mahal sungguh...membazir...kita pakai macam biasa je...kakak-kakak yang pakaikan...tak berapa nak terang sangat...takpelah, asal tangan tue berwarna..heheh..kita pakai inai pokok...kebetulan mertua kakak, ada pokok inai..


rasanya, tue je kot..tak tau la kalau ada lagi...tolong tambah...bila dah list kan semua nie...buat la tentatif untuk majlis anda nanti...dari nak nikah, sampai lah selesai...bila dah siap...bagitau pada ahli keluarga yang in charge untuk majlis tue nanti...supaya tak jadi kelam kabut...bila nak potong kek, bila nak makan, bila nak bergambar, bila nak tepung tawar...pastikan semua mengikut keselesaan sendiri... :)


goodluck ye pada brides to be...jangan lupa amik kursus kahwin..amik awal-awal pun takpe..untuk seumur hidup.. :)

13 ulasan:

Lyne Bahtar berkata...

dimana kah senarainya???

k|ree berkata...

rosy - ambil masa 3 hari nak siapkan list nie...hehehe...

ctfza berkata...

kiree.. buat baju nikah kat mana ye? sy tanya org, upah semua mahal2.. huu

k|ree berkata...

fiza - kat melaka..ada kat auntie nie..de memang pandai menjahit..puas hati la juga...sedap je pakai baju yang de jahit...

ctfza berkata...

jauh la pulak melaka.. huu..

anyway, thanks ye kiree..

Mawar misswateva berkata...

wah nadia..sgt murah la tempah bju nikah.heee.
aritu tny kt melaka same je mhal cm kl.ade tu yg lg mahal dr kl.cekik darah jee.

k|ree berkata...

mawar - urmm..tanya kedai mungkin memang mahal kot...kita tempah kat rumah orang je...penah juga tempah kat kedai...yang masa tunang..tapi, tak bape nak cantik..

Lyne Bahtar berkata...

trima kaseh kerana senarai anda telah berjaya menakowtkan saya..
huahuahua~

k|ree berkata...

cek rosy - hehhee...takde la..kira okie la nie...kalau letak arge mungkin lebih menakutkan...hehehe...

erniekO berkata...

mmg post ini khas utk blogger yg dlm 'brides to be' kamu je ke? frens?? asek brides to be jeeeee.... siap asing2 lg.. kecik ati tauk! :P jokes

nak tnye. tasik tu tasik ape ek.. hehe.
pastu baju nikah kaler ape sbrnye? dlm kete cm biruu.. dlm masjid@surau cm grey@silver..

sekian. hehehehe. :)

Nurulhuda|Adlie berkata...

takut! hehe, banyak nak kena buat, actually prepare kene dari awal kan, elok kalau dapat plan atleast setahun setengah ke, mmg ample time sungguh nak siapkan sume..

tapi ada jugak yg after tunang 2 3 bulan dah kawin, still boleh manage.. org kata atas kita jugak kan..

tq for the experience boleh amik mana2 yang patut.. :)

k|ree berkata...

ernie - hehehe...sorry dear..okie..nanti update entry utk kawan - kawan pulak... :)
tasik sri permaisuri...bila nak datang umah guwe...?kaler sebenar ialah, white silver... :)

nurulhuda - memang betul..kena buat dari awal..takut tak sempat.. :) kita amik masa 8 bulan nak siapkan sume lepas bertunang...tue pun macam tak perfect je rasa...

iStudio Print berkata...

Terima kasih infonya, tips yang sangant berguna untuk pasangan yang ingin ber kahwin