29 Ogos 2009

Persiapan ke24 - berdua-duaan

hehehe... pe je tajuk arini ye...?
tak tau tajuk yang sesuai...

cerita nya bermula.........

berbuka puasa di madam's lim jaya jusco taman maluri...makan sedap di sana..service pun bagus..
dah buka, pergi beli barang sikit..nak bayar barang...belakang kami..

ada sepasang couple chinese yang agak berumur sikit..tak paham dia cakap apa..tapi, yang husband duk jerit-jerit kat wifenya..wife nye mata duk menjeling ke arah husband..memang sangat memekak...haishhh...

dah lepas bayar,jauh sikit...

saya : nur tak paham la,nape orang tue boleh marah wife dia depan2 orang..?camne lah dia bercinta dulu kan..?
sis : mungkin memang jerit-jerit juga..(siap akakku wat dialog bercinta untuk pasangan tersebut)
saya : (aku gelak je sambil menyambung dialog tersebut)
sis : sebab tue,kadang-kadang orang camnie,diorang takde anak..(kebetulan memang pasangan tue berdua)
saya : nur risau lah nak kawin nie...camne ye..?kang hangin je plak kami..ye la..tak pernah nak duk sama-sama...

akakku yang baik itu..pun start la cerita sal hubungan suami isteri nie...fyi, de jual cupcakes ye..boleh tempah...cuba tengok link kat page..memang gila sedap... :)

dia pun cerita la..5 tahun pertama,biasanya..kita akan asyik bergaduh je...sebabnya, tak pernah duk sama..tetiba kena duk sama-sama...plus,keluar lah tebiat masing-masing yang tak pernah nampak...masing-masing akan jadi baran...perempuan je nak kena buat semua kerja..penat..letih..banyak kena buat...

bila takde communication, tue yang ada kawin 2 3 tahun...dah bercerai..sebab, tak boleh berbincang..communication takde..tak boleh nak bersabar...jangan dalam life je..dalam hubungan kelamin pun..ada juga communication...jangan plak kau bercerita je sambil make love tue...hehehe..

bila dah kawin...tak sama macam bercinta..memang totally different..lelaki memang akan berubah lah...statement nie,memang betul ye...Dr. Fadilah Kamsah sendiri yang ada bagi statement nie..lelaki,tolong jangan tak ngaku..hukhuk..
okie..bila kita rasa tak berapa nak puas hati..ada benda yang kita tak berapa nak berkenan..jangan simpan dalam hati..dia akan makan diri sendiri..bawa berbincang..kena juga cakap...tue yang nanti,kita akan jadi angin kat pasangan kita..sebab kau seolah-olah,simpan dendam ngan dia..dia macam tak amik tau tentang diri kita..dah kita sendiri yang tak cerita dengan dia..mana dia nak paham kan...

lagi satu, tentang hubungan kelamin...kita kena amik tahu tentang benda nie..bila dah kawin, 50% hidup kita..adalah perkara ini...bukan sekadar duduk serumah je...aku sendiri pun tak reti nak cerita camne...hehhee...yang penting..kena berkongsi pendapat dalam hal nie..communication penting...(aku pun tak bape nak paham)...bila dah kahwin,kita sendiri akan tau semua benda tue..jangan marah lelaki tengok cerita lucah..diorang nak belajar...hahaha..aku pun tak paham statement nie..jadi,bila dah kawin..baru kita tau...lagi satu,time nie husband kita akan belai kita dengan kasih sayang...sebab tue,kena ada communication

kesimpulannya, apa yang ku belajar dengan akak ku..memang membawa banyak makna...terima kasih akakku...buat aku banyak berpikir..sebab,diri ni agak baran sedikit..
yang paling penting..ialah komunikasi dengan pasangan anda...mungkin kita dah lama bercinta..rasa seperti dah tau segala-galanya...tapi, tak camtu sebenarnya...

bila kita nak tau, bila kita dah duduk serumah dan berkongsi hidup dengan dia...

SELAMAT DALAM MENEMPUH HIDUP BERDUA-DUAAN untuk semua brides to be..

p/s : harap takde yang makan hati dengan ayat-ayat di atas.

12 ulasan:

sweet cravings berkata...

nadiah, huhu. my mom pun pesan benda yang sama. dia kata... the 1st 5 years tu la yg paling mencabar & that's why communication is the best way to get your messages across to the other party :)

so, harap2 kita pun bole blajar dari diorang. yg mana baik di jadikan tauladan, yg tak... kita jadikan la sempadan. insyAllah, semoga perkahwinan kita nnt akan berkekalan.. amin

hee, cam panjang plak. :P

k|ree berkata...

mira - hurmm..my mom dah takde lagi..my sis la yang amik alih..hehhe..tue la..insyaAllah..siapa taknak rumah tangga yang bahagia kan..?
takpe la panjang pun..kita suka nak baca.. :)thx..

Mrs.Qarlista berkata...

tulah..we need to learn so many things..marriage is not easy..and it's true that communication sangat penting.


by the way, kite juga adalah sangat cepat baran bile berlaku sesuatu krisis dengan bf. Hehe. Matila..nanti da kawen asal baran je kene masuk bilik air, jirus air sket kat kepala biar cepat 'sejuk'..

k|ree berkata...

nad - memang byk kita nak kena belajar..and benda yang kita nak belajar tue..bukan teori but praktikal..hurmm...
tue la..tunang pun asik cakap..sok,dah kawin pun nak baran-baran ke...?huhuh..

Mrs.Qarlista berkata...

kiree. kenduri belah laki bape hb?? tengah berfikir2 ni bleh tak squeeze some time to go to ur big day..:P

k|ree berkata...

nad - kenduri belah lelaki..sok nye je..dekat je rumah kami..datang lambat or awal pun takpe...takde masalah..hehehe...

hanim berkata...

kiree: tq bg info.amat berguna.. cam kena je ngn myself cz tgh agak "x sehati" heheh..okie, i'll let him knoe ape yg i x suka tu.. tq ya!!

k|ree berkata...

hanim - my pleasure..actually, yang nie sume pesanan dari my sis..huhuh...tapi,memang kita kena kongsi semua benda yang kita suka n tak suka.. :)

ZERO VENDETTA berkata...

Urm,adakah statement itu dari kamu atau kakak kamu nad??Sungguh memeranjatkan!But,its ok.Cumanya u cannot talk without applying.Good luck dear.

Tapi satu je clarify,tengok video lucuh adalah "HARAM" hukumnya walaupun untuk mempelajari.Ingat tu =)

k|ree berkata...

zero - statement apa...?tak paham la apa yang anda cuba smpaikan...?

yes i know...video lucah tue haram hukumnya tengok...cuma berkongsi,nape lelaki suka tengok video lucah...

ZERO VENDETTA berkata...

Oopps silap bukan statement tapi keyataan.heh..Aku ingatkan keterangan ayat 2x di atas ko yang ucapkan rupanya dari ur sis..Padanlah sudah hebat!

k|ree berkata...

zero - hehhee...nie mesti tak baca dari mula nie..nasihat dari seorang akak kepada adik...