14 Mei 2009

Perasaan

Pernah ada perasaan dengki?

Dengki tengok kebahagiaan orang lain.
Dengki tengok kesenangan orang lain.
Dengki tengok kekayaan orang lain.
Dengki tengok kecantikan orang lain.
Dengki tengok keceriaan orang lain.
Dengki tengok kegembiraan orang lain.

Kenapa ada perasaan dengki?

Apa maksud dengki sebenarnya?

"Kenapa kau tanya camtu,kau dengki kat aku kan?"
"Kenapa kau sibuk nak tahu,kau dengki kan?"
"Kenapa kau buat camni kat aku, kau dengki kan?"

Bila dengki,apa kau buat?

Menyakitkan hati orang tue?
Menjatuhkan orang tue?
Memalukan orang tue?

Apa agak-agaknya yang patut kita buat bila kita dengki dengan orang lain?

3 ulasan:

Nora berkata...

hai,slm perkenalan.sy menawarkan facial prcuma bg sesiapa yg ingin try produk marykay.visit blog sy yer..

zerovendetta berkata...

Kalau dengki eh??
My suggestion,kalau ada perasaan tu kita kena buat bodoh je & cepat2 cuba lari dari fikir pasal benda yang membuatkan kita jadi dengki tu.Pastu,cuba kita jauhkan diri (bukan bermaksud terus tak kawan) daripada orang tu.And lg1 benda yang aku buat,pk balasan dosa yg kita akan dapat.

Ok nad?

k|ree berkata...

nora- salam perkenanlan. insya Allah

zerovendetta- memang buat bodoh.tapi sedih.sedih bila ada perasaan dengki.ok. :)