20 April 2009

Kursus Perkahwinan

Kami sudah gi kursus kawin...bole kawin dah....
hahahah...


ktorg gi kursus kawin kat Dwitasik...Pusat Bimbingan Dwitasik...mmg sgt sronok...
ustaz2 yg sgt best...tak bosan...tak smpt nak rasa ngantuk...ustaz tue dah wat lawak...hehehhe...

pe prasaan selepas gi kursus kawin...

mr.casio --- tak sabar nak kawin, byk nye tggjawab suami, mampukah aku

ms. kiree ---- bercampur baur, bolekah aku, mampukah aku, sudah bersedia ke blum nie..?



serius, ble dgr je.. ustaz tue asik ckp..."bakal suami dan isteri"...jantung berdegup laju gle...

ya Allah, mampukah umat mu ini menjadi isteri yg solehah...isteri yg disayangi suami...isteri yg sntiasa minta izin pada suami, isteri yg meringankan beban suami...isteri yg mengurangkan dosa2 yg ditanggung suami nnt...
mampukah aku nie...dah la degil...suka lawan ckp...(mak aku la kta nie)...

jap2, aku tya bakal suami ku itu..."awak,sgup tak nak kawin ngan saya ni?"....
cam bise la mamat tue..snyum je dlu..sgup, sya dah besedia...
waaa...ayat power plak de tue...

tp, bakal ku itu asik la pesan kat aku..igt pe ustaz tue ckp..pkir kan..bkn dgr je...hurmm...paham kan...(macam la de paham sgt)

tp kan, serius...ble korang dgr la ustaz2 tue ckp...betapa besar nye kuasa veto yg de pada suami...smpai akan ada perasaan ingin mempertikaikan kuasa mereka...

tp,ble di fikir blik...ada sebab nape Allah swt tue letakkan kuasa yg besar pada tangan lelaki...nape tidak pada tgn perempuan..
sguh besar, hingga syurga tue di bawah tapak kaki suami..pkir2kan la..

apa yg aku dah blaja...apa saja yg kte wat..kena minta izin suami...(mampukah aku)...
walaupun nak tido dlu dari suami...kecuali,ada sbb2 yg kte kena kuar dari rumah...
contoh nye, rumah terbakar ke...takkan nak duk je dlm umah kan..??(contoh yg di bagi oleh ustaz2 tersebut)

okie...pe lg yg ingin di kongsi ye...menjaga aurat...tue mmg kte dah tau la kan..sebelum jadi isteri pun, mmg kena tutup aurat...

org perempuan nie,..suka pakai cantik2 ble kat luar..tp, ble kat umah..kte kena pkai lagi cantik dr kat luar..lagi wangi...hurmm..jgn dok pkai baju kelawar je..pastu,rambut mengerbang je...cam kingkong..tue la yg ustaz ckp...cmne la suami tue lg malas nak duk umah...rela lgi de duk kat kdai kopi,tgk janda berhias...dr de duk kat umah...kecuali, suami kte tue..suka duk kdai mamak...
mmg diorg ada masalah...heheheh...

pe lg eh,..takpe la...gi la terus kursus kawin tue...gi awal..lg bagus...sbbnye,byk bnda kte tau..tp,kte tak praktikkan..ble gi kursus kawin...bru la terpkir...cmtue la..

pe pun,kte mesti la trima bakal suami n isteri kte tue...seadanye...sbb, hari selepas nikah tue la..kte akan tau cmne suami or isteri kte...trima seadanye..jgn la diburuk2 kan...
cari kebaikan mereka...insya Allah..



p/s : tips lembutkan hati suami or isteri...cmne tue..baca surah al-fatihah lepas solat..tujukan utk suami or isteri..minta dilembutkan hati suami or isteri..insya Allah..Allah swt Maha Mendengar..
mari kte try.... :)

2 ulasan:

zerovendetta berkata...

Waa nad..Dari ayat2 yang dilontarkan semacam anda sudah bersedia sepenuhnya.Alhamdulillah!Kata2 dariku adalah "Welcome to the club".heh

k|ree berkata...

huhuh...
insya Allah...
bersedia mmg sudah...cuma..mampukah aku...
tue persoalan nye...