01 Oktober 2013

Anak Ceaser vs Anak Normal

Assalamualaikum

Lihat tajuk..

Merasa 2 perasaan pertama kali...sebab yang pertama ceaser dan yang kedua normal...

Ada beza ke...ada apa2 ke yang tak kena dengan anak saya...alhamdulillah...2 2 kelihatan membesar dengan normal...

orang kata, anak ceaser selalu sakit...iye..naurah memang selalu sakit...2 thn umur nye...2 kali penah kena tahan wad selama seminggu...tabah menghadapi...dan tak pernah menyalahkan dan dipersalahkan kerana beranak ceaser...paed naurah pernah ckp...baby bersalin ceaser mmg ada masalah yang berkaitan dgn hidung..sebab, dia tak melalui proses keluar dr tulang pelvis di mana masa tue, badan dia macam terkepit dan air yang dalam badan aku keluar...naurah memang senang kena selsema...dan sekarang nie pun, dan sehingga bila-bila dia kena pakai spray hidung tue...untuk melegakan rongga hidung dia...sedih...mmg sedih...kecik-kecik dah ada sampai 2 pakar doktor...paed dan pakar ent...

tapi, kami tak pernah menyalahkan sebab dia beranak ceaser dan dipersalahkan sebab dia beranak ceaser...

maaflah ye...saya ada terbaca satu blog nie...terlalu marah tentang orang yang beranak ceaser..anak selalu sakit..dan seperti menyalahkan..yang beranak normal tue pun..ada juga sakit...tolonglah jangan menyalahkan sesiapa...salahkan diri sendiri...jaga anak macam mana...

naurah tue menyusu badan lama lagi dari adik nye, tapi tetap di serang sakit...saya tak kata pulak susu badan nie tak bagus...sama je..susu badan pun anak senang je sakit...aduhai...tolonglah jangan berpikiran sempit macam nie..

buka sikit minda tue, anak tue sakit mungkin memang nak kena kat dia..antibodi dia mungkin tak kuat...yang penting kita jaga makan anak kita...kalau dia sakit...bawa pegi hospital...jaga anak tue sendiri...jangan la duk kata...haa tue la, beranak ceaser nie..anak memang selalu sakit...

natasha pulak..alhamdulillah...sentiasa sihat...sebab dia beranak normal ke...?hahaha...anak sya nie menyusu badan 6bulan je..lepas tue, terpaksa bagi formula..atas sebab2 tertentu yang tak dapat dielakkan...walaupun saya cuba pelbagai cara...tapi tetap tak berjaya...mungkin rezeki dia sampai situ je..sedih..tapi tetap kena susukan walaupun dengan susu apa sekali pun...

saya cuma minta, tolonglah jangan banding2kan orang yang beranak ceaser dan normal...orang yang menyusu badan dan tak susukan badan...anak kita adalah cara kita besarkan...apa yang kita bagi makan...dan sumber mana makanan tue datang...insyaAllah, anak kita membesar dengan sihat...

saya pernah cakap dengan satu akak nie, beranak normal ke nadiah...tak lah..ceaser yang first..yang second baru dapat normal...jawapan dia..rugi beranak ceaser nie..sedih tau tak...bila dapat jawapan cmtue..jadi bila bagi jawapan tue...berpikir la pakai otak ye..bukan pakai mulut ikut suka je...

7 ulasan:

tenku butang berkata...

yea.. setuju dengan apa yg tertulis dalam entri ni..

k|ree berkata...

tenku butang - terima kasih sebab bersetuju dengan saya... :)

harzharun berkata...

owhhhh lamanyaaaa x singgah sini!...

Ok nak komen...

I pun dah rasa dua2...qasyaf normal, qisya czer...
Tp anak2 i mcm tbalik je dgn u...
Qisya sgt kuat...ni umur dah setahun dlm 2x je kot demam...ada la selsema sikit masa dlm pantang dulu...tp lepas tu xde pape dah...qisya juga nmpk lebih keras dan gagah walaupun kurus bbanding qasyaf...n qisya cepat bjalan...qisya jugak sgt baik dr segi perangai...

Qasyaf is super duper manja...dlm pantang dulu mmg i x tido mlm jg dia,,besar ni pun senang demam..,hurmmmm...

aisha berkata...

you are back!!!!
mana gambar second baby? gambar sebelah tu kecik tak nampak..

sedih kan? kalu gitu kita lg teruk la.. dah dua2 anak cser.. bukan ke yg penting mak and anak selamat..? dah takder rezeki nak rasa camna? ingat beranak cser tak sakit n tak payah ker?

keep update yer kiree..

k|ree berkata...

harzharun - huhu...itu lah...lain anak lain pesen nye kan..hehe..saya alhamdulillah...yang second nampak lebih matang dari akak...haha...

aisha - heheh...terima kasih..nnt, saya share gmbar baby tasha...uih...beranak czer sakit..lagi payah nak jaga...huhuh..

joehaz berkata...

Sihat atau tak anak kita memang dah tertulis. Kita jaga sebaik mungkin, bagi mkn yg berkhasiat, tak kira la beranak cara apa pun :)

fiszah_pjo berkata...

hehe.yg penting semuanya selamat.setuju ngn entry ni :)